Khamis, 22 November 2007

Sehari Lembu di Bandar

Cuaca hari ini tidak panas dan tidak pula sejuk,suam-suam kopi kata orang.Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa.

Lembu:wah,cuaca nampak baik jek,kalau aku pergi bandar melawat sedara
aku kat bandar tu elok jugak rasanya.

Dikisahkan ceritanya,maka berjalanlah lembu tersebut menuju ke bandar yang terletak tak jauh sangat tapi jauh jugak la kalau jalan kaki.

Maka dipendekkan ceritanya,sampailah lembu tersebut ke tempat sedara lembunya(takkan manusia kot).Melihatkan saudara selembunya yang kelihatan resah gelisah,sedara si lembu bertanya.

Sedara lembu:mung ni bakpo eh lembu?aku tengok sejak pade mung sapa
serupo ore ado bisul jah,tak sene dudok jah,acu cerito mari kat
ambo nih.

Lembu:Aku bukan ape,sebenarnya,dalam perjalanan tadi aku terserempak ngan
satu makhluk nie.Aku tengok punya tengok rupa macam ader kaum kiter,
cuma yang bezanya beliau berdiri dua kaki.

Sedara lembu:Aih sah binate pelik tuh!ambo sediri tok rajin jupo lembu lagu tu.

Lembu:aku tak abis citer lagi,mule-mule aku ingatkan manusia,tapi aku nak
pastikan,jadik aku ushar ar lagi,hidung cucuk dua tiga,aih takkan
manusia cucuk hidung,aku tengok lagi,bulu atas kepala dia kaler oren,
bertambahlah sket keyakinan aku,jadik aku ushar lagi,tanpa segan silu
makhluk tu pegang tangan pastu meraba sana sini sekor lagi
makhluk macam dia.Sah memang kaum kerabat kiter la tu.

Sedara Lembu:pahtu?mung buat gapo?tak oyak hai ko?

Lembu:cadangnya macam tu la..nak la jugak aku bertegur sape kan,tapi
baru nak tanya khabar ko tau aper jadik?

Sedara lembu:mung ni betol la,mano la aku tau kalu mung tak cerito,ngong la
menate lembu nih..!

Lembu:ya tak ya jugak ek?ah sambung,tetiba jek aku rase nak terkucil,cam
biase la kan lembu,aku pun melepas la.

Sedara lembu;ho..gitu..lepah tuh..?

Lembu:makhluk tu pun jerit kat aku,”celaka lembu,mengganggu aku nak
bermadu asmara jek,bodo punyer lembu,tak tau malu betul,patut la
lembu!!”lalu pemuda itu pun berlalu meninggalkan aku.

Sedara lembu:ish ish ish,tak patok sunggoh dio bwak gitu..

Lembu:aku tak kisah sangat dia nak tengking aku,yang aku hangin nih bile dia
hina kaum sendiri,memang lembu luper daratan tol la,dah la hina kaum
sendiri pastu siap baling botol kat bontot aku,tu yang aku tak senang
duduk nih..

Sedara lembu:ooh..gitu ceritonyo..meme tak patut sunggoh la sedaro kito buat
gitu,kito sebagai kaum lembu ni keno jago keharmonie antaro
lembu nih.Walaupun sedaro kito tu tak se ngaku lembu,mu jange
bimbe,sebab aku tengok ramai doh manusio hok nak jadi lembu
nih.jadi mu jange bimbe pasal populasi kito.Berapo rama manusio
hok aku tengok tak dok sifat malu,sapa aku hok lembu ni pun raso
malu nga demo.Mujo tak dok lembu hok jadi menteri jah,kalu tidok
aku raso kita boleh buat persatue sendiri doh.

Lembu:lepas ko cakap camtu,lega sket hati aku,maybe election taun depan aku
Undi ko kot jadik PM.!

Maka berderailah ketawa(walaupun yang kedengran hanyalah lenguhan)lembu bersaudara itu.Jadik pengajarannya,baikilah mayarakat kita kalau tidak mahu lembu menguasai parlimen suatu hari nanti.Tamat.


"The believers, in their love, mercy, and kindness to one another are like a body: if any part of it is ill, the whole body shares its sleeplessness and fever" -Prophet Muhammad (P.B.U.H.)

MUHAMMAD FAISAL MAT ZAWI
Assadulkalantani.blogspot.com
Faesal_islamicstudent@yahoo.com.my
20 Batu Lada,
18000 Kuala Krai
Kelantan Darul Naim

“andai agama dikias seperti pohon tebu,dan zaman-zaman masyarakat Islam itu dikelas mengikut ruas,pasti kita berada di pucuk,ruas paling tawar kerana kurangnya manis Islam”

1 comments:

seikyou berkata...

haha..
great story,akh..