Powered By Blogger

Jumaat, 28 November 2008

Hidup bukan sebuah cerita


Saya meninjau-ninjau di sebuah kedai buku suatu hari. Perkara pertama yang benar-benar menarik perhatian saya. Bahagian novel, mata saya tertancap pada sebuah novel, disebalik lambakan novel-novel cintan sampah yang memenuhi tiga buah rak di situ (apa rakyat Malaysia benar membaca novel-novel itu?), ada sebuah rak novel Melayu.

Ada sebuah novel, tajuknya ayat-ayat kasih. Ada lagi saya lihat, zikir-zikir cinta dan banyak lagi yang membuatkan saya bertanya pada jiwa,
“wah penangan kang Abik, apa penulis Malaysia sudah ketandusan idea?”

Semenjak ledakan novel ayat-ayat cinta (yang penulisnya, Kang Abik singgah di rumah akhi Mizan, (http://ikhsaninsan.blogspot.com/) dan Halimi,(http://generasighurabaq.blogspot.com/) itulah!) arusnya kelihatan begitu ketara mempengaruhi penulis Malaysia.

Novel cinta?

Sheikh yusuf estes sewaktu ditanya pendapatnya isu Palestin beliau tidak menjawab, katanya dia hanya merupakan seorang daripada berbilion manusia di atas muka bumi. Maka pendapatnya hanya mewakili satu per berbilion manusia. Jadi katanya tiada guna dia menjawab. Setiap orang pasti berbeza fikirnya.

Seperti kata Datuk Seri Chua Soi Lek, “conflict in a political party is a must, its very common if some group disagree with another, if a party does not have conflict, then you have got problem with that party, because if everyone just agree with one thing then it means that everbody is a yes-man.”(lebih kurang begitulah)


Saya suka menonton filem atau membaca novel. Dari situ saya dapat menilai masyarakat dan kehidupan. Namun seperti kata seorang teman. Hidup ini bukanlah sebuah cerita. Lama saya memikir, ada logiknya. Anda tentu pernah sahaja membaca novel ayat-ayat cinta. Atau hadirkanlah novel apa pun yang anda pernah hadam. Bahagian apakah yang paling pembaca benci, tentu sahaja bab terakhir dalam novel.

Sejak kita mula membaca, minda kita seolah tenggelam dalam setiap muka surat, turut sama berada dalam cerita bersama wataknya. Apatah lagi andai cerita menggunakan penceritaan sudut orang pertama. Barang tentu kita membayangkan yang meniti plot adalah diri kita. Dan sering sahaja apabila sampai ke bab terakhir, kita kan mengeluh. Sampai disini sahajakah?

Hidup ini indah bukan (bukan?). Seorang teman pernah berkata, insan yang menulis sebenarnya adalah pelukis, cuma warnanya ialah kata, kanvasnya kertas polos, dan subjeknya ialah pandangan hidup. Lukisan yang terhasil pula nanti boleh jadi macam-macam. Surreal, satira, alegori, atau apa sahaja. Dan katanya lagi, insan yang menulis punya lesen besar. Sekalipun dia menghentam raja sebuah negara, namun alasan penulisan kreatif boleh sahaja menjadi penyelamat. Namun itulah juga yang menjadi tanggungan atas pundak. Bagaimana kita mahu gunakan tiket itu.

Berbalik kepada cerita. Hidup ini bukan sebuah cerita. Begitu kata seorang teman saya. Teman yang lain pula, adalah sebuah cerita, kehidupan kita. Bagaimana pula? Teman-teman saya, macam-macam ragamnya.

Pernah baca hikayat Hang Tuah? Bagaimana digambarkan seorang manusia gagah perkasa, punya ilmu penuh di dada, pernah juga bertemu nabi khidir yang mulia, penentu jatuh bangun kota Melaka, kadang saya tertanya, kalau begitu apa fungsi raja Melaka, Hang Tuah hebat tiada terkira, semua kerana tuntutan sastera sebuah cerita.

Kalau ayat-ayat cinta, digambarkan Fahri insan yang hampir sempurna, kata seorang teman saya. Ramai yang mengimpi, ‘akulah Fahri’. Teman-teman saya tidak terkecuali. Betapa indah hidup seperti wataknya. Namun sekali lagi, hidup bukanlah sebuah cerita.
Teman saya ada seorang yang amat benci kepada novel. Katanya membaca novel memberi harapan palsu.

Kerana dia terlalu menghayati barangkali. Dia mengharap ada wanita seperti watak Aisha atau Maria. Namun dia sedar hidup bukanlah sebuah cerita. Dan pada bab terakhir dia kecewa. Teman saya mengeluh, “kalau hidup aku macam novel ayat-ayat cinta…”

Dalam kita sedar ataupun tidak. Watak-watak dalam setiap cerita, hanyalah lakaran imaginative penulis. Kadang saya ketawa, bagaimana seorang lelaki seperti kang Abik dapat ‘menjadi’ Aisha dan Maria. Atau A. Samad Said (SN) ‘menjadi’ Salina. Bagaimana seorang penulis dapat menjadi sesiapa sahaja dalam dunianya. Dan sekaligus membuat kita percaya bahawa watak itu benar-benar ada.

Masih juga, novel yang saya kira terbaik pernah saya baca, Cinta Hari-hari Rusuhan:Faisal Tehrani. Novel ayat-ayat cinta saya kira belum mampu menandingi novel ini. Bagaimana saya tenggelam dalam cerita gerakan underground pelajar untuk menjatuhkan pimpinan kerajaan. Apabila Faisal Tehrani menulis bagaimana seluruh mahasiswa di Malaysia bergabung tenaga dalam rapat umum di masjid negara. Saya turut sama naik semangat untuk berdemonstrasi.

Novel cinta hari-hari rusuhan, walaupun tajuknya sedemikian namun cerita cinta seorang anak kampung, Basri yang juga pemimpin pelajar di UM dengan teman sekampus Tengku Valizah, kerabat diraja, hanyalah sebagai sampingan kerana fokusnya ialah kritikan yang sangat pedas terhadap kerajaan Malaysia. Novel CHHR begitu berhantu saya kira, Faisal Tehrani berjaya mengajak semula kita berfikir tentang hubungan dengan yahudi apabila Basri lari ke London kerana dikehendaki kerajaan Malaysia. (anwar ibrahim?)

Kadang-kadang membaca novel itu membuatkan saya terfikir betapa kuasa pelajar mampu menjatuhkan sebuah kerajaan. Ingat kerajaan Thailand pernah dijatuhkan gerakan pelajar pada 1973 (http://www.onwar.com/aced/data/tango/thailand1973.htm)

Namun sekali lagi hidup bukanlah sebuah cerita. Saya dirundung kecewa apabila sampai ke bab terakhir. Dan saya sekali lagi terfikir, cerita itu hanyalah lakaran imaginasi FT. Watak-watak itu tidak pernah wujud barangkali. Kata seorang teman, dia kagum dengan penulis. Bagaimana jiwa seorang manusia, boleh lahir darinya seorang aktivis, atau seorang raja yang berkuasa, atau teruna gagah perkasa, mahupun cantik jelita, juga insan durjana. Dan itu semua bila difikir kembali, hanyalah lakaran minda SEORANG manusia.

Kerana itulah kata seorang teman, hidup ini bukanlah sebuah cerita, kerana cerita itu ditentukan plotnya oleh seorang tukang cerita. Hidup kita pula bergerak atas landasan ketentuan Allah. Maka sebab itu katanya membaca novel memberi harapan palsu. Kita tidak akan pernah mengecapi keindahan seperti sebuah novel.

Tetapi katanya, hidup kita bahkan akan lebih cemerlang lagi warnanya. Kerana plot ditentukan Maha Pencipta. Pesannya kepada saya, senyumlah dalam hidupmu.

Kadang saya juga berpendapat novel itu hanyalah mempermainkan minda untuk mempercayai sesuatu yang tidak pernah wujud. Dan saya suka untuk berkongsi dengan apa yang Shahnon Ahmad (SN) pernah utarakan. Sebelum itu.

Kata seorang teman saya yang lain hidup ini adalah sebuah cerita. Dan saya juga setuju.

Cerita-cerita kaum terdahulu yang dimusnahkan dalam al quran. Bukankah ia sejarah yang benar. Maka diperturunkan kepada anak-anak sebagai CERITA teladan. Bagaimana kisah sebuah bangsa kini telah menjadi cerita. Dan kerana anggapan kita cerita bukanlah sebuah kehidupan. Maka sebenarnya jarang pula yang mengambil TELADAN.

Shahnon Ahmad menulis, betapa melalui al quran Allah yang Maha Tinggi telah ‘memberi’ garis panduan dalam memerikan watak dan plot. Dan saya kira itulah jawapan kepada persoalan seorang teman berkenaan 'memberi harapan palsu pada hidup’.

Perhatikan kisah nabi Yusuf <12:3-102>. Jika kita memerhatikan ayat 50 dan 51. Betapa Allah s.w.t. mewahyukan kepada Rasulullah s.a.w. bagaimana isteri al-Aziz (ramai yang mencanangkan wanita itu Zulaikha namanya namun saya belum pernah menemukan sumber yang sah bahkan al-quran tidak menyatakan namanya) dalam cara yang paling berakhlak, juga bagaimana kekacakan nabi Yusuf tidaklah diberi gambaran melampau, perhatikan,
“…mereka berkata, “Maha Sempurna Allah, kami tidak mengetahui sesuatu keburukan darinya,…” <3:51>

Itulah yang terlebih elok, maka orang yang membaca tidak akan membayangkan yang bukan-bukan bagaimana isteri al-aziz ketika menggoda nabi Yusuf hingga merangsang syahwat.

Juga bagaimana Allah yang Maha Penyantun (al Halim) menceritakan kisah kaum nabi Luth. Surah ke 11:69-83. Tidaklah tuhan yang Mulia, Allah s.w.t. memerikan perbuatan kaum nabi Luth hingga kepada menaikkan nafsu orang yang tidak sihat. Betapa Al-Quran merupakan mukjizat teragung dari Allah s.w.t.

Berbalik kepada persoalan awal. Hidup ini sebuah cerita ataupun tidak terpulanglah bagaimana kita mentafsir alam jiwa.

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

Cinta Hari2 Rusuhan ni kisah Hishamuddin Rais..Basri=Hishamuddin Rais..nama Basri seaakan2 mcm Rais

manakala nama watak 'raja hisyamuddin' memberi clue tentang hal ini..

AbEsA berkata...

hisyamudin rais pergi londonkah masa rusuhan Baling dahulu?