Powered By Blogger

Rabu, 3 Disember 2008

Perginya seekor teman…

Saya dan hari-hari yang berlalu, hari-hari ini seperti juga hari-hari sebelumnya. Esok, lusa, tulat, ataupun apa sahaja namanya bahkan akan turut sama. Seperti saya dan hari-hari yang berlalu. Seorang teman bertanya, kepada seorang lagi teman saya, yang kian tenggelam dalam kegilaan jiwa, “apa pendapatmu?”
“tentang apa kiranya”
“tentang kita”
“maksudmu?” Saya memerhati sahaja gelagat teman-teman saya. Saya meladeni jiwa lagi. Kadang-kadang saya turun ke tebing sungai. Bermain dengan angin yang berpuput mengelus lembut rambut saya. Belalang pun berlagu rimba dengan cengkerik, walau saya kurang mengerti apa yang mahu disampaikan dari lagu itu,
“tok soh lah wey, aku tok pehe baghe gapo mung nok ghoyak,”

Air sungai Kelantan mengalir tenang, mahu sahaja saya menegurnya, ah biarkan dahulu. Mungkin sahaja dia sibuk menunda segala macam sampah sarap masyarakat hulu, juga kayu kayan yang besarnya sepemeluk. Atau mungkin juga saya boleh bertanya kepada ikan-ikan di dasarnya. Apa khabar kalian kiranya, masihkah seperti dahulu juga. Riang meragut rumput tebing bila sahaja saya memanggil. Tidak perlu ditambat seperti lembu, kerana si udang pasti mencemburui kalian. Saya mahu ketawa mengenangkan hari-hari itu,yang berlalu tanpa meninggalkan sepalit pun warna kusam pada kanvas langit biru yang ceria melatari lanskap.

Saya berpaling kepada teman-teman seketika. Masih juga mereka dengan bicara tadi. Neurosis apa yang kalian timbulkan. Ada-ada sahaja teman-teman saya.

Sekarang saya mahu bercerita pada kalian pula,walaupun apa yang ingin saya utarakan bukanlah sebuah cerita sebenarnya. Seperti juga apabila seorang teman saya menghadapi masalah, saya dan teman-teman yang lain akan berkata,
“cuba cerita apa halnya?” begitulah juga sifirnya, walaupun masalah teman saya itu bukanlah sebuah cerita, but when it comes to people like us, we tend to see the problem(s) as a story, no matter why. Just like when Janet de Neefe wrote her cookbook, althought it is not a cookbook, particularly. It is more to render her experience getting her cooking school in Bali. This notion of seeing things as ‘cerita’is very much interesting.

It seems that when we visualize things around us as ‘cerita’ of it’s own, all the things seems to loom meaningful than it was before. Still can’t get it? Just give a chance for yourself to cogitate the life facts, that we are living in a planet of living things. You will apprehend sooner or later what I mean. Just like what ahmad deedat said, words are the tools wherewith we convey our messages, thought or concept. As I am living in hamlet by the bank of Kelantan’s river. It does influenced on how I think about life. Appreciating nature, because this mother of life has very much that we can emulate. Pave the way for inner you.

Ramai yang bertanya kepada saya, siapa teman-teman. Maka jawapan saya mereka itulah teman-teman. Bagaimana mereka, itulah wujudnya mereka.

Sedang saya memandang jauh ke tengah sungai Kelantan. Seorang teman saya membawa berita dari wilayah sunyi, dalam negeri sepi. Seekor teman telah meninggalkan alam fana. Ya, fana. Sesuatu yang tidak kekal. Jadi sepertinya kata teman itu, haruskah kita bertepuk gembira? Kerana teman yang telah meninggalkan dunia yang FANA ini telah sahaja berjaya lari dari selaut godaannya.

Kata saya, jangan kiranya. Atau kamu saya campak ke tengah sungai kelantan. Ketika itu mintalah bantuan kepada wakil rakyat dari PAS, UMNO, DAP, PKR atau apa sahaja yang selama ini kalian canangkan. Biar tenggelam lemas sekali bersama segala sampah yang ditunda. Sampah kalian juga bukan?

Teman saya senyap dan sunyi. Seolahnya mulut terkunci, lidah terikat, suara di tahan.

Teman yang meninggal itu seekor lalat. Benar, dan saya tiada pernah bergurau pada hal yang memerlukan kita pada kewarasan tinggi. Seperti selalu, saya mahu mengajak yang membaca untuk berfikir semula.

Lalat itu juga makhluk tuhan benar? Mana mungkin lalat itu tercipta secara tidak sengaja selepas peristiwa big bang. Seperti kata Harun Yahya, andai sebuah kipas dibuat daripada besi, plastik dan beberapa warna lain.

Try this, gather all the materials in a bucket, and wait for three days. Walla! Now you will have brand new fan out of the materials, scrap metal, piece of plastic and etc.

Nonsense! But that is what all the Darwinians claimed to be. It’s all the process of evolution of life, evolution my FOOT! Bring this example up to them. See what are they going to say.

Andai kata seekor lalat di takdirkan tuhan (in this context ALLAH s.w.t of course). Pernahkah anda terfikir apa yang mungkin sekali akan diluahkan oleh lalat ini.

Melalui pengalaman saya hidup dalam kalangan teman-teman yang kadangnya ada yang beranggapan dirinya lalat, serta beberapa siri pertemuan dengan lalat di tebing sungai kelantan. Saya telah merumus beberapa perkara.

Lalat mungkin sekali menjadi seorang motivator yang paling berjaya saya kira. Bayangkan lalat akan memberi nasihat kepada setiap orang yang berputus asa. Bahawa hidup ini akan terlebih indah andai kita berfikir seperti seekor lalat.

Seperti nyamuk yang sering dipersalahkan kerana menyebarkan penyakit malaria, denggi, atau virus nipah atau juga penyakit kaki gajah. Sebenarnya nyamuk tidak pernah meminta untuk menjadi agen penyebar penyakit. Lebih kerana tuhan telah menciptakannya dalam keadaan yang sedemikian rupa. Apalah daya seekor lalat juga untuk menafikan yang tuhan telah menciptakannya untuk mendiami sampah.

Seperti juga kita sering menyelar pendatang asing, sedangkan dalam masa yang sama kita merungut andai ekonomi negara merosot kerana kekurangan tenaga buruh.

Lalat tiadalah pernah merungut kerana tuhan menciptakannya sedemikian rupa. Bertanyalah pada setiap lalat yang anda jumpa kalau tidak percaya.

Bahkan lalat itu telah menjadi serangga yang paling reda dengan ketentuannya. Lalat juga tidak pernah mengendahkan segala macam cemuhan masyarakat terhadap dirinya. Apabila kita mengasosiasikan lalat itu dengan busuk. Pernahkah kita melihat lalat itu membawa rajuk bersama dirinya ke daerah sunyi?

Lalat juga tidak pernah kisah walaupun dia tidak mengenal siapa ibu dan bapanya, atau menangisi nasibnya yang yatim piatu.

Lalat juga serangga yang paling amanah saya kira. Apabila tuhan memberi tanggungjawab kepada lalat untuk menyerikan suasana sampah. Maka itulah yang dilakukannya saban hari.

Lihat pula manusia, SHAME ON YOU! Apabila tuhan menciptakan kita sebagai hambanya, berapa ramai pula yang sedar akan tugas ‘perHAMBAan’ itu. Bahkan lebih ramai pula yang lupa.

Lalat tidak mengenal erti rasuah, dengki, atau tipu menipu dalam perniagaan. Lalat hidup dalam dunianya yang tersendiri. Bebas dari segala kemelut diri.

Kagum saya pada teman lalat saya tidaklah pada setakat itu sahaja. Bahkan tuhan pernah mencabar kafirs (plural form??? Just like what sheikh yusuf estes said) untuk mencipta seekor lalat.

Tetapi hari ini saya dikejutkan dengan berita pemergian seekor teman saya itu. Menangislah atas pemergian seekor lalat.

Berfikirlah dengan akal pada setiap kejadian kehidupan. Seperti kata saya, setiap dari kejadian itu punya cerita mereka. Lihatlah lalat bukan sekadar seekor lalat.

Indah bukan hidup ini? (andai kata ada laporan manusia mahu menjadi lalat, jangan cari saya ya...err)

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

Aku terlampau boring...
Mari tolong komen blog aku..
www.hambarendezvous.blogspot.com