Powered By Blogger

Khamis, 12 Jun 2008

Menjawab Kekeliruan

Sudah saya jangka. Berbagai maklum balas dan respons yang saya terima daripada pembaca. Ada yang menempelak tidak kurang menyokong.

Ini bukan artikel seperti biasa yang saya tulis. Ini mungkin lebih kepada pemberitahuan untuk menjelaskan kekeliruan yang timbul lewat artikel saya 'Melayukah Mahathir?'

Perkara pertama yang saya ingin jelaskan. Mengenai pendirian politik saya. Saya berprinsip pada politik non partisan. Benar kata SM Zakir. Semua parti itu sama sahaja.
Fokus utama saya pada artikel itu sebenarnya bukanlah pada persoalan kemelayuan mahathir yang ditimbulkan.

Saya sudah nyatakan bukan? Artikel itu merupakan satu daripada siri artikel saya 'Falsafah yang kian Punah'. Berbalik kepada artikel tersebut. Ramai pembaca yang samada membaca secara sepintas mungkin kemudian membuat tafsiran kurang tepat.

Siri artikel 'falsafah yang kian punah' merupakan lontaran suara jiwa saya pada bangsa Melayu. jadi dalam setiap siri saya akan membangkitkan persoalan orang Melayu dalam setiap aspek.
Artikel melayukah mahathir isunya sebenarnya bukan pada mahathir. tapi pada pemikiran orang Melayu itu sendiri yang jumud (mungkin kerana itu ramai yang kurang menghadam mesej saya barangkali).

jangan lekas melatah, bukankah melayu itu bangsa yang tinggi falsafah seninya? Cuba selami suara hati saya. Saya tidak bermaksud untuk mempertahankan mahathir pada tindakannya itu.
Kerana fokus saya lewat artikel itu ialah mengenai KEPATUHAN ORANG MELAYU PADA PEMIMPIN, BIAR BERPADA-PADA. KERANA KITA BUKAN KERBAU YANG DITARIK-TARIK HIDUNGNYA KEHULU KEHILIR .

Saya mengambil mahathir sebagai perbandingan kerana kurang ajarnya pada majlis raja-raja itu satu tindakan Melayu yang tepat pada falsafah. Cuba teliti kembali dialog Demang Lebar Daun dalam artikel itu.

Lihat pula Hang Tuah. Kepatuhan pada sultan hingga membunuh Jebat. Sedangkan mereka berteguh janji setia sehidup semati. Jebat derhaka pada raja kerana setianya pada Tuah. Tuah khianat pada jebat kerana setianya pada raja.

Jelas? Saya tahu ramai yang agak emosi dengan artikel itu. Fikir-fikirkanlah...

0 comments: