Powered By Blogger

Khamis, 5 Jun 2008

MIMBAR

MIMBAR

Nukilan: Abesa@Muhammad Faisal Mat Zawi

Azan subuh yang dilaungkan Pak Jak sayup-sayup sahaja bunyinya.Suara azan itu pecah-pecah keluar daripada speaker yang uzur seusianya. Rantaian kalimah tauhid itu terus terbang ke segenap penjuru dan ceruk Kampung Keluat. Menerobos melalui setiap gegendang telinga penduduk yang masih enak diulit mimpi tidur dalam balutan selimut dan gebar yang memberi kehangatan dalam dingin terang tanah itu. Akhirnya kalimah itu berhenti pada puncak Bukit Tiu yang berbalam-balam dibalut kabut.

Seperti sediakala, yang ada di surau tua itu subuh-subuh begini cuma Imam Nuar dan Pak Jak. Kalau tidak mereka siapa lagi yang ‘nak memakmurkan surau kampung itu, bukannya orang lain malas ke surau, cuma kalau subuh-subuh begini mereka lebih gemar sembahyang di rumah. Imam Nuar yang separuh abad itu, masih lagi bertongkat dagu di kekisi. Dilihatnya beberapa buah rumah mula dipasang lampu. Kokokan ayam jantan di reban sahut-menyahut. Memecah kedamaian udarakasa.

Selesai memberi salam, mulutnya kumat-kamit berwirid, sesekali butirnya tenggelam dari kerana otot lidah tidak bertemu batang gigi yang sepatutnya. Pak Jak yang muda sedikit daripada Imam Nuar sekadar mengikut wirid yang dibaca.

Jam tujuh lima minit pagi, mambang kuning melimpahkan cahayanya pada setiap inci bumi. Kampung Keluat yang terletak di sebelah selatan Bukit Tiu, betul-betul pula di tebing Sungai Kelantan cepat benar menerima cahaya matahari pagi, dan cepat pula malam menghambat siang. Dimana-manapun pada saban bilah-bilah pagi hari yang datang, warunglah tempat manusia bertumpu. Dari yang lepas menghantar anak ke sekolah, ke ladang buat menoreh, atau ke pekan atau yang sekadar menghabiskan masa dan wang semuanya ke warung Lijah Janda itu. Entah kenapa, Lijah itu memang janda, tapi itu cerita lima tahun dahulu. Sekarang sudah menikah juga dengan Ramin Mesin, yang membuka sebuah bengkel di Bandar Kilu Krai.

‘Sreeiiitttt...!’ Imam Nuar membrek motosikalnya.

“ Assalamualaikum!” Laungnya sambil menongkatkan motosikal.

“ Waalaikummusalam…” Salamnya bersambut oleh orang-orang di warung. Ramin menghampiri meja Imam Nuar.

“ Minum bang Nuar?”

“ Macam biasalah…”

“ Jahh! Kopi jantan satu!”

Seluruh isi warung terkedu. Semua mata memandang Imam Nuar. Dia kaget. ‘Apa hal pulak’ hatinya dirundung risau.


(apa yang terjadi? kenapa seluruh isi warung terkejut? Dapatkan full version cerpen MIMBAR dengan menghantarkan emel anda kepada saya)

0 comments: