Powered By Blogger

Rabu, 19 Ogos 2009

Orang Dewasa memang BODOH tahap memerang 2...Kah kah kah


INILAH CONTOH ORANG DEWASA YANG PANDAI..!

Rezeki baulu Mahanum


mahanum berjaya menyekolahkan anaknya sehingga ke peringkat tinggi dengan rezeki baulu.


SEBUAH motosikal berhenti di bengkel menghasilkan baulu dan mengambil beberapa bungkus baulu dan wang beralih tangan.Penulis terpegun seketika melihat kaedah pemasaran tanpa perlu menjaja di gerai atau menghantar produk ke kedai.

"Biasanya lebih ramai yang suka datang sendiri untuk membeli baulu di sini.

"Cara ini lebih mudah dan saya tidak perlu mengeluarkan belanja menyewa tapak jualan," kata Mahanum Mhd Shah, 48, semasa ditemui di bengkel baulu di Kampung Sungai Masin, Batang Kali, Selangor.

Segalanya bermula kerana pendapatan suami yang tidak seberapa menyebabkan beliau tidak hanya leka dengan tujuh orang anaknya yang mula meningkat remaja tetapi mula terfikir untuk membantu bagi meringankan beban suami.

Memikirkan keluarga yang memerlukan perbelanjaan tambahan, Mahanum terfikir untuk memulakan perniagaan secara kecil-kecilan.

Beliau mula dengan menjual nasi lemak dan burger di depan rumah kerana Mahanum masih boleh menjaga ibu yang sakit dan beliau kemudian beralih membuat baulu semasa musim perayaan.

Bermodalkan RM200 hingga RM300, Mahanum membeli peralatan asas seperti acuan baulu dan dapur serta bahan mentah seperti tepung, gula dan telur.

"Pada mulanya saya usahakan membuat baulu menggunakan dapur arang dan secara kecil-kecilan untuk di jual pada jiran-jiran sekitar sini," katanya.

Ibu kepada tujuh orang anak yang gigih mengusahakan baulu di dapur rumah di kemudiannya beralih ke beranda rumahnya apabila permintaan terhadap baulunya semakin menggalakkan.

Tidak pernah mengenal erti putus asa, Mahanum meneruskan usahanya tanpa bantuan sesiapa sehinggalah seorang rakannya Zainon Ariffin membawanya ke Jabatan Pertanian bagi mendapatkan khidmat nasihat.

"Di sana saya mengikuti kursus anjuran Jabatan Pertanian di Kalumpang selama empat hari mengenai baulu dan kek secara moden," katanya.

Semasa kursus di Jabatan Pertanian, beliau mempelajari cara mempelbagai produk baulunya seperti baulu ikan emas emas bersaiz besar dan sederhana.

Selain itu, Mahanum juga menghasilkan baulu dengan menambah perisa seperti kapucino, pandan, coklat rice, oren dan strawberi serta muffin, kek gula hangus dan baulu kemboja


HABIS LAH NAJIB TAK MASUK SYURGA....!

YUSUF AL QARADHAWI PUN TAK MASUK SYURGA KAH...!!!

LAGI SALAHUDDIN AL AYUBI PUN TAK MASUK SYURGA....!!!

SEBAB ZAMAN MEREKA PAS TAK KELUAR BORANG PENDAFTARAN AHLI LAGI....

PARAH...PARAH...

Masuk syurga tak kira parti – Harun Taib

KUALA TERENGGANU 18 Ogos – Ketika Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyatakan penyokong UMNO tidak layak masuk syurga, Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib (gambar) pula mempunyai pandangan berbeza berhubung perkara itu.

Harun yang juga Pesuruhjaya Pas Terengganu berpendirian, peluang masuk syurga adalah urusan dan keizinan Allah dan ia tidak semestinya bergantung kepada mana-mana parti yang disertai.

Jelasnya, setahu beliau, umat Islam yang sentiasa mengamalkan kebaikan, bertakwa selain ikhlas dalam mematuhi segala ajaran Islam, mereka akan masuk syurga dengan izin Allah.

“Sesiapa saja (umat Islam) yang mengamalkan ajaran Islam dan yakin dengan ajaran itu selain mengamalkannya dengan jujur, ikhlas, maka dengan izin Allah mereka akan masuk syurga.

BAHAGIAN BODOH 6: daripada sibuk menghabiskan duit minyak pergi dengar ceramah politik nanti lebih baik kita tanam lada banyak-banyak di rumah. Biarlah orang dewasa dengan kebodohannya.

Sasaran 40,000 Tan Menjelang 2020 Melalui Jenama Lada Sarawak

KUCHING, 4 Julai (Bernama) -- Industri lada, melalui Lembaga Lada Malaysia (MPB) ingin menempatkan jenama lada Sarawak sebagai tanda aras produk dan perkhidmatan untuk pasaran khusus diperingkat global dengan sasaran hasil pengeluaran 40,000 tan pada 2020.

Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Hamzah Zainudin berkata adalah wajar untuk turut meningkatkan hasil ke satu tahap yang lebih tinggi daripada 20,000 tan sekarang selaras dengan perkembangan penggunaan lada di peringkat global.

"Dalam industri ini, saya berpendapat masih banyak potensi dari segi peluang meningkatkan produktiviti di peringkat ladang, inovasi produk dan kepelbagaian penggunaan lada boleh diterokai bagi meningkatkan permintaan dan seterusnya memperkasakan (industi ini)," katanya pada majlis anugerah industri lada Malaysia di sini malam tadi.

Beliau berkata jenama lada Sarawak, yang merupakan produk pertanian negara pertama berjaya mendapatkan penjenamaan dari Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO), adalah satu kelebihan kepada produk lada negara.

Kini 90 peratus daripada 67,000 pekebun lada di negara ini adalah dari Sarawak, diikuti Johor, dengan eksport lada menyumbangkan perolehan wang asing melebihi RM5 billion sejak 1970'an hingga tahun lepas.

Dari segi pasaran eksport, Hamzah berkata, produk lada negara ini telah berjaya dieksport ke 43 negara, termasuk pasaran khusus, manakala Malaysia tidak lagi bergantung kepada negara ketiga sebagai pengimport.

"Sebalinya kira-kira 80 peratus daripada lada kita dieksport langsung ke negara pengguna, seperti Jepun, China dan United Kingdom," katanya.

Beliau berkata kerajaan memperuntukkan RM119 juta untuk dilaksanakan oleh MPB, termasuk RM75 juta di bawah program peningkatan produktiviti dan pendapatan pekebun kecil (5P) lada dalam Rancangan Malaysia Ke-sembilan.

Kerajaan, yang juga peka dengan cabaran yang dihadapi oleh industri lada, terutamanya oleh pekebun kecil disebabkan kenaikan kos input pertanian, termasuk harga baja, akan terus menggalakkan penggunaan amalan pertanian baik (GAP) sebagai langkah jangkan panjang, katanya.

Pada majlis itu, Seow Chee Lian dari Kota Tinggi, Johor memenangi Anugerah Industri Lada Malaysia (Kategori Pekebun Berinovasi/Berjaya), Rita Tamot Mandeng dari Kampung Daha Kiasau, Serian dekat sini (Kategori Usahawan Jaya), Syarikat Syn Ming Kong Sdn Bhd dari Kuching (Kategori Pengeksport Terbaik), Syarikat Hajah Maskinah dari Mukah (kategori Inovasi Produk) dan Lanak Ramba dari Ulu Kanowit,Julau (Anugerah Khas).

-- BERNAMA

2 comments:

ii berkata...

salam abesa,
mungkin istilah bodoh tu kurang sesuai digunakan, 'kurang bijak' lebih berhikmah mungkin,

berhati-hatilah,..mata pena terkadang terlalu tajam, mungkin lebih tajam dari pisau, takut tercucuk jari...

insyaAllah, moga dapat lahirkan generasi yang berwaspada akan fitrah dan fikrah...

aras nura berkata...

baik juga manira menanam lada..biar pedas angin lada sampai meleleh air mata itu jadi ingatan untuk manira, bahawa dunia ini tiadalah ia melainkan sia-sia...(sia***)