Powered By Blogger

Ahad, 24 Januari 2010

Siapa Tuhan orang kristian?

Siapa Tuhan orang kristian?

Saya akan jadikan entri ini seringkas yang mungkin. Saya tidak akan menyentuh sejarah Kristian dan St. Paul secara terperinci tetapi saya masih akan membuat rujukan kepada dua subjek ini kerana ia merupakan asas kepercayaan Kristian moden.


Persoalannya siapakah Tuhan orang Kristian, isu yang ditimbulkan selepas keputusan Hakim Datuk Lau Bee Lan membenarkan penggunaan kalimah ‘Allah’ bagi gereja Katolik.


Selain dari fahaman Arian bahawa Tuhan itu satu. Kristian juga mempunyai doktrin trinity yang diasaskan ketika peristiwa ‘Council of Nicaea’. Pada waktu itu jugalah fahaman Arian ini dihumban dan diisytiharkan sesat oleh mereka (early church fathers).

Bersandarkan pada doktrin trinity itu mereka percaya bahawa Tuhan itu ialah tiga entity tetapi harus dianggap satu. Fahaman trinity ini begitu sukar untuk diterima logic akal, namun mereka berhujah ianya tidak mustahil kerana entity itu ialah Tuhan. Inilah yang akan saya bincangkan.


Lebih nyata dari terang matahari. Perkataan trinity itu sendiri tidak ditemukan dalam Holy Bible. Old Testaments langsung tidak membicarakan pemahaman pelik tersebut. Ini jelas mungkin kerana Old Testamens atau juga dikenali dengan Jewish Bible itu kitab asal pengikut Jesus pada awalnya. New Testaments pula ditulis hanya beberapa ratus tahun selepas ‘kematian’ dan ‘penyaliban’ Jesus Christ.


Jadi tidak mungkin bagi pengikut Jesus dan Hawariyyun atau ‘twelve elected disciples’ mengamalkan trinity. Namun, pada satu ayat dalam Holy Bible, teradapat satu ayat yang membawa makna terdekat kepada doktrin trinity,


“For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one” 1st Epstle of John 5:6


Namun, kita hanya dapat temukan itu pada Authorised Versions atau lebih dikenali diseluruh dunia dengan King James Versions Bible, milik Protestant. Mengejutkan kerana pada Revised Standard Version 1952, Bible tersebut tidak mempunyai ayat itu kerana menurut Biblical Scholars, “they were not to be found in the oldest manuscript”.


Oh ya, sebenarnya sudah menjadi kebiasaan bagi mereka untuk membuat ‘revision’ terhadap Bible dan mengolah, menambah, atau mengurangkan bilangan Bab dan ayat dalam Bible mengikut kajian terhadap ‘Greek scriptures’.

Diringkaskan disini, Jesus = Word = God = Word = Jesus. Jadi saya hanya menyentuh tentang Jesus. Dapatlah difahami bahawa fahaman trinity itu mengangkat Jesus setara dengan Tuhan atau anak Tuhan atau Tuhan itu sendiri.


Tetapi, malangnya bagi orang kristian, tidak ada satupun ayat dalam Bible yang memerintahkan mereka supaya menyembah Jesus atau Jesus mengatakan “A am the God”. Jadi dimana kepercayaan Jesus itu Tuhan disandarkan?


“In the beginning was the Word, and the Word was with God and the Word was God” John 1:1


Ahmad Deedat telah membuat kesimpulan yang cukup baik. Dalam ayat ‘word was with God’, perkataan asal ‘God’ itu sebelum diterjemahkan kedalam bahasa Inggeris ialah HOTHEOS. HOTHEOS ialah perkataan Greek untuk ‘Tuhan’ atau ‘The God’. Manakala, ‘and the Word was God’, perkataan ‘God’ sebelum diterjemahkan kedalam bahasa Inggeris ialah TONTHEOS. TONTHEOS membawa makna ‘tuhan’ atau ‘god’.


Perbezaan makna itu terjadi apabila huruf ‘T’ itu diubah kepada ‘t’. Seperti bezanya antara ‘Tuhan’ unutk merujuk kepada Tuhan yang di atas, ‘tuhan’ digunakan unutk merujuk kepada obejk yang dianggap sebagai tuhan.


Contoh, Allah itu ‘Tuhan’ kami, batu itu ‘tuhan’ mereka.

Kesimpulannya, GOD pada kali pertama dalam John 5:6 itu merujuk kepada Tuhan tetapi untuk GOD yang kedua merujuk kepada tuhan atau ‘a godly person’ kerana ilmunya atau perlakuannya.


“God is not a man, that he should lie…” Book of Numbers 23:19


Saya petik dari Old Testaments, secara jelas menyatakan bahawa Tuhan tidak boleh secara fizikal ataupun rohaninya seorang manusia.


Namun andia kita masih mahu menerima doktrin Jesus itu Tuhan,


“now in the morning as he returned into the city, he HUNGERED” Matthew 21:18


“and he was in the hinder part of the ship, ASLEEP on a pillow” Mark 4: 38


“Then the men that held Jesus MOCKED him, SMOTE him. And when they had BLINDFOLDED him, they

STRUCK him on the face” (a helpless God?) Luke 22:63-64


“Jesus was a carpenter by trade” Mark 6:3


Serta banyak lagi petikan dari Bible menyatakan Jesus itu sememangnya seorang manusia. Jadi tidak mungkin apabila The God menyatakan kepada Moses bahawa “God is not a man” tetapi kemudian 600 tahun atau lebih, memberitahu penulis Gospel melalui


‘Divine inspiration’ bahawa Jesus itu Tuhan. Adakah mungkin bagi Tuhan menipu Moses? Atau Tuhan telah lupa dengan wahyunya kepada Moses? Naudzu billah!


Tetapi, saya pernah disanggah. Mereka menyatakan Jesus ‘is the God in humanly form’.

Jadi tidak sepatutnya menjadi persoalan andai dia berkelakuan sebagai seorang manusia. Jadi maknanya Tuhan orang Islam itu lebih ‘power’ dari tuhan orangf Kristian? Kerana Tuhan orang Islam tidak perlu berpuasa 40 hari 40 malam, tidak perlu ‘melawat’ neraka, dan tidak perlu bekerja untuk menyara hidup!

Kesimpulan dari penjelasan ringkas ini, andai jesus itu bukan Tuhan jadi siapa tuhan orang Kristian? Apabila kita menolak Jesus dan the Word dari Oknum trinity, yang tinggal hanyalah the Father.


Siapa the Father? Itulah Allah s.w.t. Apabila Dia telah menjanjikan bahawa kebatilan akan lenyap, maka janji Allah itulah yang saya dan anda patut pegang.


Perbincangan tentang the Faher telah dikupas (di sini) dahulu.

Walau bagaimanapun kita berusaha, tetap sahaja mereka akan menidakkan kebenaran agama Islam. Serahkan segala usaha kepada Allah dan berdoalah untuk kebaikan kita semua. Amin!

12 comments:

Tanpa Nama berkata...

Allah tidak berperikemanusiaan...menghukum manusia sewenang-wenangnya sedangkan dia hidup mewah dan tidak pernah merasa keperitan hidup sebagai seorang manusia...saya cabar itu allah supaya turun ke dunia dan rasai kehidupan manusia dan patuhi semua hukum yang dia buat kalau dia boleh terlepas dari dosa yang dia buat sendiri....

Abesa berkata...

Hahahaha...Memang Allah tidak berperikemanusiaan sebab Allah bukan manusia =p saudara, Islam menyebut manusia ini sebagai hamba. Justeru sepatunya manusia menghambakan diri kepada Allah. Tuhan menurunkan ujian kepada manusia untuk menguji sejauh mana kita patuh. Jesus pun diuji, Mark 1:12-13. Buddha pun sebut, the world is full of suffering. The cause of the human suffering is by men itself. Tuhan tidak perlu turun ke dunia, mudahnya kerana Dia ialah Tuhan. Kalau saudara sebagai majikan, yang upah pekerja untuk membersihkan rumah saudara. Tetapi mereka merungut minta kesamarataan hak, jadi mereka tuntut saudara ikut sama bersihkan rumah. Saudara fikir patut kah? Allah itu hidup mewah? Saya kurang jelas apa yang dimaksudkan. Tetapi kalau yang saudara maksudkan itu Jesus. Dia sendiri tidak hidup senang di atas dunia,malah dia patuh ajarannya. Kalau saudara letak dalam fikiran Allah itu Tuhan, tidak timbul soal ini. Sebab Tuhan tak seperti manusia, Tuhan tak diuji. Kalau saudara nak tahu lebih lanjut saudara cari Dr Gary Miller di internet. Oh ya, God cannot be tempted with evil, neither tempteth he any man (James 1:14)

ciknura berkata...

Tanpa Nama: Senang jawab macam nilah...Awak cipta robot dengan tugas untuk mematuhi arahan awak. Kenapa awak perlu jadi robot tu pula untuk patuhi arahan diri sendir.Dude, it sounds ridicls!

Kerana itu Allah sebagai Tuhan Esa, itu wajar Esa, Tunggal,Satu,Wahid,The Only One.Bahkan,Allah tak dapat dijelmakan.Manusia yang bodoh,yang punya batas pemikiran yang sangat terhad memandai-mandai 'merekabentuk Tuhan' untuk kepuasan hati sendiri.

Manusia hebat.Pencipta kita tentu sahaja jaaaaaaaaaauuuuuuuhhhhh lebih hebat!!! Bisakah mahu suka-suka turun ke Bumi,semata-mata nak rasa jadi manusia.Erk???

Dah awak cipta robot untuk ikut arahan,kenapa nak jadi robot tu balik? Eh,pelik lah:)

Tanpa Nama, sit down and relax. Take a deep breath and think,why are u still alive?Again,take a deep breath and ask urself, wat is the purpose to be mad to God just because He gave all the pain?

And now, take a deep breath, avery deeeep one, and think,"WHAT HAD U INHALED JUST NOW?"

it's AIR.UDARA.OXYGEN. Man, can you touch it,feel it,lick it,hold it?

That's how the concept here.We dont really need to see God to believe He's here! :)

ciknura berkata...

Bayangkan dunia tanpa kekejaman dan keperitan.Semua baik.

Dah tu,kat akhirat nak buat apa?

Dan hurm,baik tak payah hidup kalau macam tu...Mcam tak bertujuan.

Sebab itu Allah cipta kesusahan supaya kita faham nikmat kesenangan! kan kan XP?


Hukum Allah tu yang terbaik,betul! Tak percaya tanya tuan punya blog ni..kalau tak percaya jugak,pergi librari,ke kedai buku terdekat, ambil Al-Quran dan tafsir.Cuba baca.

Jangan lupa baca doa,mintak pada Allah supaya diberikan petunjuk..

"Allah mencintai orang yang mencari, Tanpa Nama. Jadilah pencari yang sangat teliti dan hati-hati:)"

Tanpa Nama berkata...

Konon2 allah tu maha mengetahui...
Sebelum dia cipta manusia sepatutnya dia dah tahu manusia akan berdosa, sedangkan dia tak mau manusia berdosa...tapi dia cipta juga untuk didera....bukankah ini mempermain-mainkan manusia aja dong...bagus jangan buat manusia, buat saja robot yang tiada perasaan dan tidak pandai rasa sengsara....buduh punya allah...apa dia ingat manusia ini bahan mainan kah....lepas tu mau antar lagi konon pegi neraka untuk digoreng dan jadi bahan makanan syaitan yang dia cipta...

Tanpa Nama berkata...

Wahai ciknura..robot dan manusia tak sama, manusia cari makan sendiri, ada perasaan, ada nafsu,membiak sendiri, bodoh...

Apakah sifat2 ini mulia?
1. Memperhambahan orang, sedangkan dia boleh hidup(wujud??) tanpa hamba...
2. Menghukum orang menggunakan peraturan yang dia sendiri tak pernah lalui...
3. Pilih kasih..
4. Membenci dan memandang hina golongan tertentu...
5. Merestui/memperakui perbuatan jahat orang tertentu sedangkan bertentangan dengan hukumnya sendiri(membunuh, etc....)
6. Menghukum ciptaannya dengan kejam...
8. dan banyak lagi...

Apa tujuan allah mencipta manusia, untuk menghiasi pentas hiburankah?....kalau takda manusia tak bolehkah?....tak adalah kita semua gaduh lagi..aman damai

Tanpa Nama berkata...

Kepada abesa

Tahniah, teruskan usaha untuk mengupas misteri....kamu kena belajar teknik cause and effect dengan lebih terperinci dan lebih jujur dengan mengenepikan segala fahaman yang berpihak, kalau skala 1 - 10, abesa dah sampai peringkat 3.5 dah....

Aku Hanya Seorang Umar berkata...

tanpa nama : sy tak salahkan awk seratus peratus kerana awk bukanlah dari kalangan kami umat Islam. Apa yg awk tahu mungkin dari apa yg awk lihat dan bukanlah apa yg awk rasa. Semua itu hanyalah berpunca dari sifat diri yg ingin tahu tapi tidak pula awk cuba mencari dan cuba memahami. Bagaimana pandangan awk tntg tuhan awk? boleh awk jelaskan di sini? saya juga turut serta ingin mengetahui sejauh mana kehebatan tuhan awk sehingga awk mempertikaikan kekuasaan tuhan kami umat Islam, yakni Allah S.W.T. Yang Maha Esa, tiada sekutu baginya ... =)

sy tnggu maklum balas dari awk, lepas ini kita boleh berbincang dgn lebih lanjut. Tak perlu awk marah2 sebegini rupa. Bukankah jalan penyelesaian yg terbaik ialah berbincang? Saya harap awk tidak kisah mengenai hal ini, bknkah begitu Tanpa Nama?

Tanpa Nama berkata...

Oh! saya tersesat di sini time boring... tertarik juga ya cerita kamu semua ni... Banyak juga Tuhan ni...Tuhan Islam, Tuhan Kristian, Tuhan budha, yang tak percaya Tuhan tu wujud ada juga ya... Saya pula percaya Tuhan tu hanya satu sahaja.Saya percaya Tuhan tu Baik..mencipta manusia untuk berkongsi segala kebaikan miliknya... Tapi saya tak percaya Tuhan tu kejam, tak percaya juga Dia tak adil, tak percaya Dia Jahat, tak percaya Dia pembunuh.. Apa yang saya tahu Tuhan itu sangat baik... Kejahatan saya sendiri yang membinasakan saya..Bukan Tuhan yang menghukum saya..Saya yang bersalah dan saya mengaku!

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya bila kita mengulas lebih lanjut tentang mana2 kitab masih banyak yg kurang, dari sejarah sudah kelihatan kitab bible itu sudah ada sebelum Quran, pertanyaan d c nie, Nabi sebelum muhammad beragama apa, sedangkan Islam ada selepas muhammad dilantik menjadi Nabi, Info dari sejarah tingkatan 4, Tamadun Islam

Lawan tanpa nama berkata...

Sahabat yang tanpa nama, sebenarnya kalau kamu faham apa itu maksud tuhan then you know the truth. God ( Tuhan ) is creator. Boleh rujuk maksud god dalam wiki or sumber2 lain. And may i know your religion. Jika kamu seorang Kristian, terangkan kepada kami adakah Jesus itu tuhan atau anak tuhan? Jika Jesus itu tuhan, apakah benda hidup yang Jesus pernah cipta? God is creator right? Then if Jesus is son of God, you believe jesus mati disalib? Kenapa Tuhan membiarkan anak-Nya mati disalib? What type of Father is that? Terangkan apa yang kamu faham tentang ajaran kamu. Saya tunggu jawapan kamu dah sedia menjawab soalan2 kamu :)

PERFECT FINANCIAL berkata...



$$$ GENUINE LOAN WITH 3% INTEREST RATE APPLY NOW$$$
Do you need finance to start up your own business or expand your business, Do you need funds to pay off your debt? We give out loan to interested individuals and company's who are seeking loan with good faith. Are you seriously in need of an urgent loan contact us.
Email:perfectfinancialcredite@gmail.com
LOAN APPLICATION DETAILS.
First Name:
Last Name:
Date Of Birth:
Address:
Sex:
Phone No:
City:
Zip Code:
State:
Country:
Nationality:
Occupation:
Monthly Income:
Loan Amount:
Loan Duration:
Purpose of the loan:
where did you hear about us;
Email:perfectfinancialcredite@gmail.com